keskiviikko 10. heinäkuuta 2013

Valmisperhe haaste - Ohjeet ja säännöt

Valmisperhe haaste on itse kehittelemäni ja testaamani haaste kolmoseen, jonka sääntöjä voi toki soveltaa myös kakkoseen. Haasteen ideana on pelata pelin omilla valmisperheillä ja jatkaa sukua 5-10 sukupolven ajan.





Aloittaminen:

1. Aloita peli missä tahansa haluamassasi naapurustossa, joka on pelin oma. Voit halutessasi aloittaa myös Storen maailmassa, kunhan maailmasta löytyy valmisperheitä.

2. Valitse haluamasi valmisperhe. Voit valita joko yksittäisen simin tai kokonaisen perheen. Huomaa, että voit valita myös perheluettelossa olevista valmiista pelin omista perheistä. Pääasia on, ettet käytä lainkaan oma tekoisia simejä.

3. Aloita peli normaalisti niillä varoilla ja sillä tontilla, joka perheellä on hallussaan. Voit haasteen edetessä myös halutessasi muuttaa perheen toiselle tontille ja rakentaa niille itse talon. Ideaalista olisi kuitenkin käyttää madollisimman kaikkea jo pelissä olevaa joten suositeltavaa on muuttaa valmiiseen taloon ja tuunata/sisustaa se uusiksi.

4. Rahakoodien käyttäminen on kiellettyä.

5. Valitse jokaisen sukupolven kohdalla perijä, joka jatkaa sukua. Tässävaiheessa voit muuttaa muut (paitsi vanhukset) pois tontilta.

6. Jatka haastetta 5-10 sukupolven ajan jaksamisesi ja kiinostuksesi mukaan. Vähintään viisi sukupolvea olisi saavutettava.

Suvun jatkuminen:

1. Kaikkien taloudessa olevien simien tulee olla pelin omia npc:tä, muita pelin omia kaupunkilaisia tai valmisperheiden jäseniä.

2. Perijän tulee aina valita puoliso pelintekijöiden simeistä. Saat asuttaa naapurustoon esimerkiksi omia tekemiäsi simejä, mutta niitä ei saa naida sukuun.

3. Perijä saa mennä  naimisiin/jatkaa sukua myös jonkin elämänmuodon edustajan kanssa kuten keijut ja alienit.

Säännöt:

1. Aina kun uusi lapsi syntyy annan pelin arpoa hänen luonteenpiirteensä. Noudata simin elämässä mahdollisimman pitkälle hänen luonteenpiirteidensä tuomia ominaisuuksia.

2. Jos lapsen/simin lempiväri on vaikkapa vihreä, tulee sinun ottaa tämä huomioon mm. sisustuksessa ja vaatetuksessa.

3. Myös muiden suosikkiasioiden, horoskoopin ja toiveiden tulee näkyä jotenkin simin elämässä.

4. Saat valita simillesi elämänhaaveen vaapasti.

5. Onnellisuuspalkintojen käyttäminen on sallittua (poikkeuksena lampunhenki, jonka rahatoivetta ei saa käytää liikaa hyväkseen. Et myöskään saa käyttää "perintö" palkintoa kuin kerran)!

6. Voit pelata myös millä tahansa erikoisolennolla kuten noidat, keijut, alienit...

7. Perheeseen saa ottaa myös lemmikkejä.

Muut säännöt:

1. Jos kaupunki alkaa pelin edetessä korvautua klooninaamoilla, voit lisätä kaupunkiin simejä CAS:n valmiista simeistä sillä ehdolla ettet lainkaan muuta niiden ulkonäköä. Anna pelin arpoa nimet ja asutat simit sattumanvaraisesti kaupunkiin asumaan. Omia simejä ei edelleenkään saa käyttää, vain pelissä jo olemassa olevia.

2. Saat sisustaa ja rempata valmisperheiden asuntoja toivomallasi tavalla, myös ladattujen käyttö on sallittua.

Jos haluat lisähaastetta, niin valitse aloittajaksi köyhä yksinäinen simi tai perhe jolloin rahaa on käytössä vähemmän.

Pisteet:

Pisteet lasketaan seuraavasti

1p. jokaisesta syntyneestä lapsesta.
2p. kaksosista.
3p. kolmosista.
1p. jokaisesta täytetystä elämänhaaveesta.
1.p. jokaisesta erivärisestä haamusta.
1p. jokaisesta elämänmuodosta perheessä (voi ansaita vain kerran per elämänmuoto)
3p. jokaisesta muutosta isompaan pelin omaan taloon, jonka olet itse sisustanut ja tuunannut uusiksi.
5p. viidennen sukupolven saavuttamisesta.
10p. jos onnistut saavuttamaan kymmenen sukupolvea.

Muut extra pisteet:

0,5p. jokaisesta haasteen aikana ansaitusta pronssisesta ansiomerkistä.
1p. jokaisesta haasteen aikana ansaitusta hopeisesta ansiomerkistä.
2p. jokaisesta haasteen aikana ansaitusta kultaisesta ansiomerkistä.
3p. jokaisesta haasteen aikana ansaitusta platina ansiomerkistä.

Miinus pisteet:

-3p. jokaisesta täyttymättömästä elämänhaaveesta.
-1p. jokaisesta syrjähypystä (poikkeuksena romantiikan ritari elämänhaave, johon tämä ei päde).
-5p. perijän ennenaikaisesta kuolemasta (nuorena-aikuisena).
-3p. jokaisesta muutosta omaan tekemääsi asuntoon.
-1p. jokaisesta npc-kloonista suvussa.
-5p. jokaisesta npc-kloonista, jonka kanssa perijä jatkaa sukua.


HUOM! Extra pisteiden hankinta mahdollisuus lisätty (ansiomerkkejä voit ansaita pelatessasi onlinessa).




2 kommenttia:

  1. Saako siis hukuttaa tai tällee?
    Ja mikä on npc-klooni?

    VastaaPoista
  2. NPC-klooni vastannee hahmoa, joka on Alkemian kautta luotu kopio omasta hahmosta. Taisi olla Kloonijuoman nimellä tuo taikajuoma, jolla sellaisen sai.


    Olen käyttänyt kyseistä juomaa itsekin, vaikken olekkaan tätä haastetta vielä kokeillut.

    VastaaPoista